Publiekgericht

Iedere schrijver kent die twijfel: lezen ze mijn tekst eigenlijk wel? Is hij wel publiekgericht genoeg? Heb ik wel voldoende rekening gehouden met de doelgroep? We krijgen op het werk heel wat teksten onder ogen, elke dag weer. Brieven en mails, rapporten, beleidsstukken, webteksten, memo’s, bedrijfsbladen: noem maar op. Veel van die teksten worden niet of maar half gelezen, omdat ze niet aantrekkelijk geschreven zijn. Lezers haken nu eenmaal snel af als een tekst niet ‘lekker’ leest. In deze training draait het om de aanpak, invalshoek en schrijfstijl van teksten.

Indien gewenst, richten we de training expliciet op webteksten. 

Doelgroep

Voordat u aan een tekst begint, is het belangrijk dat u weet voor wie u eigenlijk schrijft. Wie zijn uw lezers? Wat weet u van de doelgroep? U wilt niet alleen weten of de lezers mannen of vrouwen zijn, maar ook wat hun leeftijd is, waar hun interesses liggen, hoe ze tegenover uw onderwerp staan, hoe hoog ze zijn opgeleid, etc. etc. Het is van groot belang dat u uw lezer kent. Want het hangt van de lezers af hoe u uw tekst gaat aanpakken, welke invalshoek u kiest, welke ‘tone of voice’ en welke informatie u geeft.

Aantrekkelijk schrijven

In deze training Publiekgericht schrijven leert u wat u k unt doen om uw (web)teksten aantrekkelijker te maken voor de doelgroep. Hoe zorgt u ervoor dat uw tekst gericht is op de lezer, dat hij die aanspreekt? Welke technieken zijn er om een tekst publiekgericht te schrijven en de aandacht van de lezer vast te houden? Welke eenvoudige ingrepen maken uw tekst aantrekkelijk?

Neem contact op voor een geheel vrijblijvende offerte.