Effectieve persberichten

Dagelijks worden er vele persberichten verstuurd maar lang niet altijd zijn dat effectieve berichten. Ze zijn niet bruikbaar. Wie op de redactie van een krant, tijdschrift of journalistieke website werkt, krijgt ze aan de lopende band in zijn mailbox. Veel van die berichten belanden direct in de prullenbak, vaak zelfs ongeopend. Een journalist heeft nu eenmaal de luxe om te kiezen. Free publicity wil elk bedrijf wel, maar een persbericht dat er op het eerste gezicht al uitzien als reclameboodschap is onbruikbaar. De krant heeft liever betalende adverteerders.

Geen regelrechte reclame

Een effectief persbericht maakt direct duidelijk wat het nieuws is en kan direct de krant in. Het bericht moet meteen al laten zien waarom het nieuws voor de lezers van het medium in kwestie interessant kan zijn. Dat betekent onder meer dat de schrijver het eigen bedrijfsbelang niet te opzichtig in beeld moet brengen.

Als een nieuwsbericht

Zelfs al vindt de journalist het nieuws uit uw persbericht interessant genoeg voor de krant of ander medium, dan moet het bericht ook nog bruikbaar zijn. En dat betekent: geschreven zijn alsof het een journalistiek nieuwsbericht is. Het liefst heeft de journalist dat hij het letterlijk door kan plaatsen maar dan moet elke vorm van reclame uitblijven en moeten de structuur en schrijfstijl van het bericht gelijk zijn aan die van een journalistiek bericht.

Journalistieke schrijfstijl

In deze training leert u hoe u zo’n bruikbaar persbericht schrijft. Effectieve persberichten moeten structureel net zo in elkaar zitten als een journalistiek nieuwsbericht, foutloos zijn en geschreven in een journalistieke stijl. Soms is het nodig om van één persbericht meerdere versies te schrijven, voor verschillende media en de daarbij horende doelgroepen.

In deze training kunnen we aan de slag met persberichten uit uw eigen organisatie. Twee dagdelen zijn doorgaans voldoende.

Neem contact op voor een vrijblijvende offerte