Incompanytraining: fysiek of online

Commercieel en creatief schrijven

Iemand die commercieel goed schrijft, weet precies tegen wie hij het heeft en hoe hij die over een streep kan trekken. Om dat te kunnen, moet hij zijn doelgroep heel goed kennen. Commercieel schrijven houdt in dat je precies weet wat je doel is en dat je voortdurend je lezer voor ogen houdt. Wat wil die? Wat heeft die? Wat weet die? Hoe spreek je die aan? Wat er ook ligt: een webtekst, een stuk in een bedrijfsblad, een folder of advertentie: de vraag is altijd of de tekst ergens binnenkomt. Zeker als een tekst bedoeld is om iets te ‘verkopen’, letterlijk of figuurlijk, is het van het grootste belang dat lezer die hem onder ogen krijgt hem ook echt even leest.

Iemand die creatief schrijft, weet mensen met taal te verleiden of te vermaken. De tekst is anders dan anders, geschreven in origineel taalgebruik en een eigen stijl. Daarvoor is het nodig dat de schrijver eerst eens loskomt van zijn gebruikelijke schrijfstijl, met meer oog voor de lezer. Daar werken we in deze training aan.

Deelnemers leren nadenken over hun doel en hun doelgroep en leren hoe ze daar in hun teksten rekening mee kunnen houden. Welke schrijftechnieken leiden tot aantrekkelijke en vooral doeltreffende teksten? 

Duur: 4 dagdelen