Heel veel persberichten

Dagelijks worden er vele persberichten verstuurd maar lang niet altijd zijn dat effectieve en bruikbare berichten. Wie op de redactie van een krant, tijdschrift of journalistieke website werkt, krijgt ze aan de lopende band in zijn mailbox. Veel van die berichten belanden direct in de prullenbak, vaak zelfs ongeopend. Een journalist heeft nu eenmaal de luxe om te kiezen. Free publicity wil elk bedrijf wel, maar een persbericht dat er op het eerste gezicht al uitzien als reclameboodschap is onbruikbaar. De krant heeft liever betalende adverteerders.

Geen regelrechte reclame

Een effectief persbericht is zo geschreven, dat hij direct duidelijk maakt wat het nieuws is en zo de krant in zou kunnen. Het bericht moet direct laten zien waarom het nieuws voor de lezers van het medium in kwestie interessant kan zijn. Dat betekent onder meer dat de schrijver het eigen bedrijfsbelang niet te opzichtig in beeld moet brengen.

Als een nieuwsbericht

Zelfs al vindt de journalist het nieuws uit uw persbericht interessant genoeg voor de krant, dan moet het bericht ook nog bruikbaar zijn. En dat betekent: geschreven alsof het een journalistiek nieuwsbericht is. Het liefst heeft de journalist dat hij het letterlijk door kan plaatsen maar dan moet elke vorm van directe reclame uit beeld blijven en moeten de structuur en schrijfstijl van het bericht gelijk zijn aan die van een journalistiek bericht.

Journalistieke schrijfstijl

In deze training leert u hoe u zo’n bruikbaar persbericht schrijft. Het bericht moet structureel net zo in elkaar zitten als een journalistiek nieuwsbericht, foutloos zijn en geschreven in een journalistieke stijl. Soms is het nodig om van één persbericht meerdere versies te schrijven, voor verschillende media en de daarbij horende doelgroepen.

In deze training kunnen we aan de slag met persberichten uit uw eigen praktijk als u dat wilt. Maar natuurlijk hebben we ook voldoende eigen lesmateriaal.

De prijs is € 280 exclusief btw (dat is 338,80 inclusief)